10°C bezchmurnie

Budowa S-12. Władze gminy zapewniają: Robimy wszystko, by wypracować jak najmniej szkodliwy wariant

Inwestycje, Budowa Władze gminy zapewniają Robimy wszystko wypracować najmniej szkodliwy wariant - zdjęcie, fotografia

Trwają prace projektowe nad budową drogi ekspresowej S-12 na odcinku węzeł Radom Południe (z węzłem) – Puławy (węzeł „Bronowice” na obwodnicy Puław). Część trasy przebiegać ma przez teren gminy Kowala. Jak zapewnia zastępca wójta gminy Kowala Dariusz Bulski, władze gminy robią wszystko, aby wypracować jak najmniej szkodliwy wariant zarówno dla gminy, jak i jej mieszkańców.

 

W miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego gminy Kowala, który był uchwalany w 2009 roku, zarezerwowane zostały dwa korytarze pod budowę drogi S-12: wariant północny, biegnący przed Kowalą, oraz wariant południowy, znajdujący się za Kowalą.

We wrześniu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rozstrzygnęła konkurs na zaprojektowanie budowy trasy S-12 na odcinku węzeł „Radom-Południe (z węzła) Puławy (węzeł Bronowice na obwodnicy Puławy). Zwycięzcą procedury konkursowej została firma Schuessler-Plan. Teraz jej zadaniem jest opracowanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ) wraz z materiałami do uzyskania Decyzji o Środowiskowych Uwarunkowaniach tej drogi. Jak poinformował nas Dariusz Bulski, zastępca wójta gminy Kowala, analizowane warianty przebiegające przez gminę Kowala, zbliżone są przebiegiem do korytarza północnego, jednak z punktu widzenia gminy korzystniejszym rozwiązaniem byłoby przeprowadzenie S-12 korytarzem południowym.

– Mamy już obwodnicę południową Radomia na terenie gminy i jeśli Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zdecyduje się na wariant północny, to dosłownie około 2 km dalej powstanie kolejna droga, która podzieli nam gminę na pół, odcinając niektóre miejscowości od reszty gminy – argumentuje zastępca wójta gminy Kowala.

W dniu 14 grudnia 2017 roku w Szkole Podstawowej w Kowali odbył się pierwszy etap konsultacyjny z mieszkańcami gminy. W spotkaniu wzięła udział firma projektowa Schuessler-Plan, która na zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zaprezentowała jeden projekt przebiegu korytarza (od węzła w Młodocinie Mniejszym do drogi wojewódzkiej 744 w Mazowszanach), który w kierunku gminy Skaryszew rozgałęzia się na trzy warianty.

W trakcie spotkania każda z blisko 200 przybyłych osób mogła za pomocą formularza wyrazić swoją opinię na temat zaprezentowanych koncepcji.

W wyniku tych konsultacji, 28 grudnia 2017 roku wójt gminy Kowala wystosował pismo do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, w którym, w imieniu mieszkańców gminy, zwrócił się o uwzględnienie w planach budowy wariantu drugiego. W piśmie tym czytamy:

Wnosimy o wprowadzenie powyższego wariantu gminy Kowala do analiz studium STEŚ, ponieważ jest on dużo korzystniejszy niż wariant przedstawiony przez GDDKiA, który przedziela naszą gminę na pół, oddzielając gminę od jej najprężniej rozwijającej się północnej części, przylegającej do granic miasta Radomia, a co za tym idzie, spowoduje utrudnienia w komunikacji, utrudni dojazd do obiektów użyteczności publicznej, miejsc kultu religijnego, zablokuje rozwój infrastruktury mieszkaniowej i gospodarczej wokół terenu trasy S-12.

Istnieje duże prawdopodobieństwo, ze w dużym stopniu ograniczy to dojazd służb medycznych, ratunkowych i technicznych, czego również obawiają się mieszkańcy.

W odpowiedzi na spotkanie konsultacyjne, które odbyło się w dniu 14.12.2017r., wpłynęło do Urzędu Gminy ok. 200 sprzeciwów, co wyraźnie pokazuje, jak negatywne nastroje wywołały przedstawione przez Państwa warianty pośród mieszkańców gminy, co przekłada się również na tworzenie społecznych komitetów protestacyjnych, informowanie mediów. Mieszkańcy boją się utraty swoich nieruchomości, często kredytowanych bądź zainwestowanych w nie oszczędności życia. Osiedlając się na terenie gminy Kowala liczyli na cichą, spokojną i wolną od zanieczyszczeń atrakcyjną okolicę z rozległymi terenami zielonymi i rekreacyjnymi (przez teren gminy Kowala przebiega trasa rowerowa, która jest wykorzystywana zarówno przez lokalne społeczeństwo, jak i mieszkańców Radomia.

Wójt podaje dalej: 

że w całej rozciągłości postuluje za „gminnym” wariantem, który jest przesunięty na południową stronę gminy Kowala i przebiega bezkolizyjnie z terenami zurbanizowanymi, a nieunikniony podział przebiega w sposób bardziej korzystny, dzieląc tereny rolne z mieszkaniowymi i powodując mniejszą ingerencję w istniejącą infrastrukturę, narażającą na wysiedlenia i wyburzenia nieruchomości.

– Wychodząc naprzeciw potrzebom mieszkańców, których nieruchomości są zagrożone wyburzeniem zapewniam, że będziemy pracować i spotykać się z przedstawicielami Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, aby wybrać jak najmniej szkodliwy wariant. Rozumiem wszystkich tych mieszkańców, których sprawa ta dotyczy, bo przecież chodzi o dorobek ich życia, przywiązanie do okolicy i własnych domów – mówi zastępca wójta gminy Kowala Dariusz Bulski.

W dniu 22 stycznia br. w Warszawie w siedzibie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad odbyło się spotkanie władz Urzędu Gminy Kowala, burmistrza Miasta i Gminy Skaryszew, wójta gminy Gózd, radnych gminy Kowala oraz jej mieszkańców z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad. Podczas spotkania GDDKiA zadeklarowała, że włączy do analizy wariant południowy biegnący za gminą Kowala oraz wariant, który przedstawiciele trzech zainteresowanych gmin wypracują wspólnie.

Drugie spotkanie konsultacyjne ma odbyć się na przełomie marca i kwietnia bieżącego roku.

– Póki co, wszystko jest jeszcze w fazie projektowej. Miejmy nadzieję, że do tego czasu uda nam się wypracować optymalne rozwiązanie, które będzie korzystne zarówno dla gminy, dla mieszkańców, jak i dla GDDKiA – podsumowuje zastępca wójta gminy Kowala.

Budowa S-12. Władze gminy zapewniają: Robimy wszystko, by wypracować jak najmniej szkodliwy wariant komentarze opinie

  • Radomianka - niezalogowany 2018-01-30 10:17:50

    Nie do końca rozumiem... wójt chce przebiegu której z tras? (pomarańczowej, niebieskiej, zielonej)?

  • gość 2018-01-30 10:31:30

    chyba zielony to jest 2/

  • gość 2018-01-30 12:01:54

    Oni Chcą wariant ten z 2009roku

  • Gość - niezalogowany 2018-01-30 16:06:14

    A jaki jest ten z 2009?

  • gość 2018-01-31 10:24:14

    Nie ma go udostępnionego publicznie , można było go zobaczyć na proteście przy skaryszewskiej jest to inny wariant niż te 3 zaproponowane przez GDDKia ale omija większość zabudowań to chyba najważniejsze.

  • gość 2018-01-31 12:04:07

    Wariant ten przebiega przez Sołtyków?

  • gość 2018-02-01 09:50:41

    Sołtyków by ocalał w 100%

Dodajesz jako: Zaloguj się